Ghid despre “cum sa nu faci o achizitie” – Tigris Computers Tirgu-Mures

“Dragi concetateni”, in episodul de astazi voi continua seria “Traim in Rrumania” cu o mirobolanta firma autohtona – Tigris Computers sau Megatech Computers din Tirgu-Mures. Nu stiu exact cum se numeste aceasta firma deoarece…ehm…are doua “reclame”. Una cu cu Tigris, alta cu Megatech. In concluzie ii vom spune Megatech Tigris (cool name, hah!).

Haideti sa incepem cu inceputul. Cine sunt tipii astia? Pe scurt, din ceea ce ne spune Internetul, Tigris S.R.L din Tirgu-Mures este o firma care, succint, vinde calculatoare si componente calculatoare. Din 2006 pana in 2009 au respectabilul profit de -47.666ron. In retail. Intrebare: cum sufletu’ sa fi in retail pe pierdere fara sa dai faliment? Gresit, lasati-ma sa reformulez. Cum poti sa fi in retail si sa fi pe minus? De aici cred ca e si “combinatiunea” cu Tigris vs. Megatech. Nu vreau sa comentez prea mult, va indemn totusi sa aruncati un ochi pe minuscula re-Media care, din decembrie 2008 pana in noiembrie 2009, a ajuns la 19.300 pe profit. Ca nota interna, 2010 a fost mult mai profitabil iar 2011 a fost un adevarat “boom” pozitiv. Cam atat cu “financiarele”.

Deci, sa inceapa “ghidul”.

1. Inainte sa cumperi, informeaza-te! Nu cumpara de la firme care au cheltuielile mai mari decat venitul.

O firma serioasa va avea intotdeauna un venit pozitiv, aka va castiga. Daca nu castiga…evident pierde. Daca pierde…in final va da faliment. Nu cred vrei sa cumperi un produs cu garantie de 2 ani atata timp cat nici macar nu ai siguranta ca firma va mai exista in 2 ani. Cam atat cu financiarele.

Cum am ajuns eu la acesti onorabili domni? Simplu: intr-o zi cu soare, dragul meu Q mi-a zis “bye bye” si a refuzat sa mai porneasca. Deoarece il cumparasem “de pe net” de la o firma “secerata” de criza (nu dau nume, insa concura cu eMag-ul, nu era “firma Unknown SRL”), a trebuit sa ma resemnez si sa caut solutii. Ca de obicei, am intrat pe Goagal si am dat cu search-ul. Componente disponibile cam la toate marile magazine online, insa cu livrarea a doua zi. Avand insa un proiect urgent de terminat, am decis sa-mi incerc norocul si sa apelez la “surse autohtone”. Greseala nr. 2:

2. Nu te grabi! Graba strica treaba! Cauta solutia cea mai buna chiar daca va dura 1-2 zile.

Si uite asa am ajuns la onorabilii domni. Un “chiosc” in unul din centrele comerciale din centrul Tirgu-Mures-ului. Greseala nr. 3:

3. Nu cumpara de la “firme de la colt”. Cumpara de la firme mari. Daca locuiesti intr-un oras mai mic comanda de pe net.

La “ghiseu” ma “serveste” un domn “de treaba”. Ii spun of-ul, imi ia PC-ul si incepe investigatiile. Persoana foarte deschisa, ma invita sa-l “asist”, observand ca am cunostinte in domeniu si ca nu vorbesc aberatii. Ne apucam impreuna de surubarit si, din vorba in vorba, facem cunostinta si aflu ca d-lui lucreaza in domeniu de vre-un an doi. Greseala nr. 4:

4. Nu te increde in oameni care au mai putina expertiza decat tine, chiar daca sunt serviabili. Serviabilitatea nu are nici o legatura cu profesionalismul.

Dupa vreo 30 min ajungem amandoi la concluzia ca problema era la placa de baza. Perfect, hai sa punem una noua si…cat costa…costa. Spre mirarea mea mi se spune ca…nu se mai fabrica placi de baza pt. Core2 Quad. Lasati-ma sa repet. Core2 Quad. Nu pentium 3, nici Celeron. Ci Core2 Quad, procesoare care inca sunt in zona “power”. Am zbierat in gand un “what?! are you craaazy?!”. Nu am vrut sa-l pun intr-o situatie jenanta si sa-i spun “sti…acum 45 min am gasit stoc cam peste tot…” ci am ales sa insist. Gresita alegere. Greseala nr. 5:

5. Daca ti se spune “nu avem”, nu insista! Cauta si in alta parte.

Dupa cateva minute de “cugetare” vanzatorul a ajuns la concluzia ca…poate totusi are ceva pe stoc, insa la un pret “premium” de ~500ron. Se uita semi-neincrezator si spune “hmmm…sa ma uit pe cutie daca duce Quad…”. Concluzia nr. 6:

6. Daca vanzatorul nu este increzator in propria vanzare, nu fi tu mai increzator decat el.

Din nefericire scria Quad. Ce usurare! Totusi placa nu suporta nativ RAM la 1033 ci la 800. Pt. ca RAM-ii sa ruleze la 1033 era necesar overclocking-ul. Am acceptat. Greseala nr. 7:

7. Cumpara doar componente care sa functioneze “by default” cu restul configuratiei. Nu te baza pe overclock-uri sau “las’ c-o sa mearga si asa!”.

Dupa o ora aveam noua placa montata. Entuziasmati pornim PC-ul curiosi sa vedem rezultatul. Horraaaay! It’s aliiiive! Cu o singura problema. “Beep-ul” standard, notificarea BIOS on boot, nu era unul ci…vreo doua. Sau trei. Totusi PC-ul a bootat corespunzator, BIOS-ul a detectat toate componentele corespunzator deci…parea ca totul e ok. Greseala nr. 8:

8. Orice PC trebuie sa functioneze la fel, in orice situatie si orice configuratie.

Bucuros nevoie mare imi iau PC-ul “reinviat” sub brat, platesc componenta, platesc manopera si plec acasa. Acasa, la prima pornire, sunt “intampinat” de cele 3 beep-uri. Care nu erau 3, ci 5. Totusi am continuat “sa sper”. Am reinstalat Windows-ul in speranta ca voi putea sa imi termin treaba. Proasta alegere. Dragul meu Q…se reseta fara nici un motiv din ora in ora, cateodata mai rar, cateodata mai des. Crezand ca e o eroare de instalare, am continuat sa-mi fac treaba, printre zecile de reset-uri. Dupa vreo 2 zile am re-re-reinstalat Windows-ul. Si Ubuntu. Si OSX. Lucru care…evident…a durat inca vreo 2 zile. Greseala nr. 9:

9. Daca ai impresia ca produsul achizitionat e stricat, sau nu functioneaza “normal”, du-l inapoi. Nu tine prea mult timp un produs pe care il suspectezi ca fiind defect.

Dupa cele 5-7 zile de “chin” am decis ca o eroare software este scoasa din calcul, deci am sunat la “firma Fantoma de la Colt” cu intentia de a returna produsul, in termeni legali. Surpriza…mi s-a spus ca…seful e plecat, vine doar peste o saptamana. Am inghitit in sec spunandu-mi ca…asa cum am rezistat o saptamana…oi mai rezista inca una. Greseala nr. 10:

10. Nu lasa vanzatorul sa te amane. El nu are nimic de pierdut. Singurul care va iesi in pierdere esti tu, cumparatorul.

Dupa inca o saptamana de asteptare, am revenit telefonic la firma “iubita”. Seful revenise, insa…nu ajunsese inca la servici, fiind asigurat ca miercuri voi putea sa discut direct cu el. Ca un baiat bun ce sunt, am revenit miercuri. Spre surprinderea mea, am fost intampinat cu “pai acum zici ca nu functioneaza, dupa aproape trei saptamani?!”. Cu tonul putin ridicat, i-am amintit omului ca eu l-am cautat de 3 ori, in timp ce el era in concediu. Fara prea mult chef “dom’ patron” a acceptat sa imi faca “favoarea” de a “accepta spre revizuire” intreaga configuratie. In consecinta, m-am dus iarasi cu Q sub-soara. De aceasta data l-am lasat acolo pt. a fi “investigat”. Greseala nr. 11:

11. Cere termen de solutionare. Nu te baza pe “va sunam noi in cel mai scurt timp”.

Dupa vreo 2 zile, ma suna baiatu’ de treaba, sa-mi spuna ca – in numele lui “dom’ patron” – configuratia este perfect functionala si ca e, cu siguranta, o eroare de software din partea mea. L-am asigurat ca nu e nici o eroare de software si i-am recomandat sa instaleze orice distributie LINUX/UNIX/Windows/OSX doreste. Mi-a spus ca va face acest lucru si ca va reveni in curand. Si revenit a fost, dupa inca 2 zile, cand am primit acelasi raspuns – componentele sunt perfect functionale, de vina e software-ul. Pe principiul “bine ma, sunt eu prost…” am acceptat sa iau acasa PC-ul. Greseala nr. 11:

12. Daca un anumit produs nu a functionat de la bun inceput, cu siguranta nu va functiona nici mai tarziu.

Am adus iarasi PC-ul acasa, am instalat iarasi toate sistemele de operare de pe planeta. PC-ul a continuat sa se reseteze aleator. Dupa inca 2 zile de chin, scos din sarite, fara a mai da nici un telefon, m-am dus iarasi la “taraba” si l-am trantit – la propriu – pe masa “baiatului de treaba”, indemnandu-l sa-l re-re-revizuiasca. A doua zi m-a sunat direct “dom’ director” sa imi spuna ca “el personal!” (wow, ce favoare!) l-a testat “cu un soft de ultima generatie” (ah, am uitat sa-l intreb, avea licenta pt. acel soft “de ultima generatie”) si ca eu sunt un mare bou. Pe acelasi ton “prietenos” i-am reamintit faptul ca eu tastam primele coduri in Q-basic pe vremea cand d-lui nu avea inca televizor color. A urmat un schimb de idei inteligente, pe marginea mamelor, rudelor si a celor decedati, adresandu-ne reciproc cuvinte de lauda si apreciere. In final, in atmosfera complimentelor legate de diverse organe masculine, am ajuns la concluzia ca imi voi primi banii inapoi, insa nu mi se va returna suma platita pt. manopera.

La final

Pentru a nu incheia acest minunat ghid fara a elucida misterul: da, placa de baza achizitionata de la “Megatech Tigris” din Tirgu-Mures era cat se poate de defecta. Practic d-lor au incercat sa imi vanda un produs defect la un pret de aproximativ trei ori mai mare. Personal cred ca d-lor stiau extrem de bine ca acea componenta este defecta, altfel nu ar fi ramas singura “pe stoc”. De asemenea sunt extrem de convins de faptul ca, pana in prezent, au reusit sa vanda acea componenta unui alt fraier, caruia i se pare normal ca PC-ul sa se reseteze din ora in ora.

In prezent Q ruleaza, fara nici o problema, pe o placa de baza MSI, achizitionata de la eMag cu 210ron. Si-am incalecat pe-o sa, si v-am spus povestea mea.

5 Comments

  1. Pt. cei care se intreaba de ce am specificat atat de des numele firmei “fantoma”: simplu, firma nu are site. In consecinta daca vei cauta pe Goagal dupa numele “minunatei” firmei, vei ajunge la acest articol, care sper ca va scapa cel putin o persoana de la o tzeapa sigura.

  2. bah Razvane da multa rabdare ai avut cu astia :))

    te-ai comportat ca un adevarat ardelean

    hai, long life pt noua placa de baza!

  3. Mai razva dragule, tu nu ai auzit de mac? Sau de laptop-uri? Pe un mac poti pune 3 display-uri, adica al lui si cele 2 aceruri… si uite-asa cu un laptop, un mouse si o tastatura, ai windows pe 2 display-uri si mac os pe al 3-lea. In paralel. Si nu moare asa, de pe o zi pe alta…

  4. Da, am fost și eu pe la ei, mi-am cerut banii înapoi și salut. Nu are rost să insiști, le dai dreptate iți iei banii și ai plecat.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *